Media i marketing Jakie są różnice między SEM i SEO?

Jakie są różnice między SEM i SEO?

Choć zarówno SEO, jak i SEM to pojęcia związane z marketingiem internetowym, nie są one tożsame. Cel tych działań jest wprawdzie wspólny, jednak istnieją między nimi istotne różnice. Sprawdźmy, jakie oraz na czym polega praca specjalistów zajmujących się tymi obszarami.

SEM i SEO: definicje

Marketing internetowy ma duże znaczenie w promocji firmy. Odpowiednio prowadzone działania reklamowe pomagają przedsiębiorcom w zwiększeniu przychodów. Coraz więcej firm zauważa ich potencjał, co skutkuje pojawianiem się wielu nowych ofert pracy w marketingu. Potrzebni są między innymi specjaliści z zakresu SEO i SEM. Czym się oni zajmują? 

Na początku skupmy się na działaniach z zakresu SEO, tj. Search Engine Optimization. Jest to jedna ze składowych marketingu w wyszukiwarkach. Optymalizacja SEO to wykorzystanie odpowiednich strategii, by przyspieszyć wyszukiwanie strony przez wyszukiwarki internetowe i poprawić jej widoczność. Efekty działań z zakresu SEO mogą być widoczne po kilku tygodniach lub miesiącach, są jednak długofalowe. Wyróżniamy SEO on-site, czyli zadbanie o taką optymalizację strony, która ułatwi robotowi wyszukiwarki czytanie jej, oraz off-site, czyli wzmocnienie siły danej strony i działania poza witryną. 

SEM, czyli Search Engine Marketing, jest z kolei marketingiem w wyszukiwarkach. Działania z jego zakresu mają sprawić, że serwis uzyska wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Praca w SEM polega na pozycjonowaniu oraz optymalizacji strony i korzystaniu z linków sponsorowanych. 

Czym się różni SEO od SEM?

Analizując powyższe definicje, można zauważyć, że pojęć tych nie należy stosować zamiennie, mają bowiem inne znaczenie. Jaka jest podstawowa różnica między SEO a SEM? Należy uznać za nią fakt, że Search Engine Marketing to pojęcie szersze niż Search Engine Optimization. 

SEM jest zbiorem działań promocyjnych, w skład których wchodzą SEO oraz PPC (Pay Per Click). Najprościej rzecz ujmując, SEM to ogół działań związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, zaś SEO to w szczególności optymalizacja witryn. 

SEO sprawia, że użytkownik otrzymuje wysokiej jakości wyniki wyszukiwania naturalnego, z kolei SEM przyczynia się do zwiększenia ruchu na witrynie oraz prowadzenia efektywnych działań marketingowych. Fakt, że firmie udaje się dotrzeć do większej liczby potencjalnych zainteresowanych, bezpośrednio przekłada się na wzrost jej popularności i przychodów. 

Warto nadmienić również, że SEO to działania bezpłatne (jeśli prowadzi się je we własnym zakresie), z kolei SEM - płatne. Skuteczność tych pierwszych zauważa się dopiero po jakimś czasie, zaś Search Online Marketing przynosi natychmiastowe efekty. 

Przedsiębiorcy, którym zależy na efektywnym marketingu internetowym, powinni połączyć działania z zakresu SEM i SEO. 

Planowanie działań marketingowych

Każdy specjalista do spraw marketingu internetowego powinien planować swoją pracę. Prowadząc działania z zakresu SEO i SEM, warto pamiętać o kilku najważniejszych rzeczach: 

  • wyznaczeniu swoich celów biznesowych, np. zawarciu większej liczby transakcji, i takim ukierunkowaniu działań marketingowych, by osiągnąć te cele, 
  • uświadomieniu sobie, że marketing wiąże się z kosztami, a poniesienie ich jest konieczne, gdy chce się uzyskać wymierne efekty,
  • pamiętaniu, że działania z zakresu SEM powinny być prowadzone nieustannie, dzięki czemu możliwe będzie dopasowywanie się do oczekiwań klientów i nowych rozwiązań, 
  • analizowaniu ruchu na stronie internetowej, co pozwoli na ocenę skuteczności prac SEM i SEO.

Jak wygląda praca w SEO i SEM?

Coraz większa popularność e-marketingu skutkuje powstawaniem nowych miejsc pracy. Firmy poszukują skutecznych specjalistów. Co powinny wiedzieć osoby, które są zainteresowane pracą w SEO lub SEM? 

Specjalista może pracować zdalnie lub stacjonarnie, w biurze. Jest to praca, która wymaga dużej elastyczności i umiejętności obsługi niezbędnych narzędzi marketingowych. Ekspert SEO/SEM powinien stale się rozwijać, zdobywać wiedzę i doświadczenie oraz posiadać umiejętności zarówno humanistyczne, jak i techniczne. Powinien również śledzić zmiany wprowadzane przez wyszukiwarki i dostosowywać do nich swoje działania. 

W tego rodzaju pracy najważniejsza jest praktyka, której nie zastąpią liczne teoretyczne szkolenia. Jeśli zatem zastanawiasz się nad byciem specjalistą SEO/SEM, postaraj się o możliwość jak najszybszego zdobycia pierwszych doświadczeń zawodowych (choćby w czasie stażu czy praktyk).

O serwisie

Mandriva portal technologiczny

Operatorem serwisu jest Fusion Marketing Sp. z o.o.

E-mail: oferta@mandriva.pl